Odstraňte ty vykřičníky vám říkám aneb jak jsem bojoval s otazníky

Tvorba internetových aplikací a SEO někdy přináší opravdu zajímavé situace. Jednu takovou tu popíšu, protože se ke mě časem dostaly informace, díky kterým mi to jednoduše pořád leží v hlavě a možná se tato zkušenost někomu hodí.

Pokud jste tvůrce webů a internetových aplikací, asi jste se dostali do situace, kdy majitel webu obdržel od třetí strany SEO analýzu a dle ní po vás chtěl úpravy. Na tom není nic zvláštního přeci, chce být na lepších pozicích ve vyhledávání. Jedná-li se o rozsáhlé webové sidlo, či internetový obchod, musí si ale majitel uvědomit, že jsou některé zásahy docela nákladné, protože se s daným modelem na začátku vůbec neuvažovalo, nebo je změna proti bežným zvyklostem, které byly brány v úvahu při vývoji softwarového řešení, na kterém vše běží. Za řadu let, po které se webům věnuji, jsem zažil naštěstí pouze jeden takový případ.

Na webovém sídle, které mělo desetitisíce generovaných stránek ale téměř žádný obsah, nebo kopírovaný na několika stránkách, chtěl jeho majitel SEO dle doporučení externí firmy, i když už dostal dříve nabídku smysluplných úprav, které by mu pomohly. V doporučení pro SEO byly běžné úpravy, v podstatě shodná doporučení z obou stran.

Odstraňte ty vykřičníky z url adres vám říkám!

Jednou přišel email s požadavkem na odstranění všech vykřičníků z url adres. Trochu jsem se zarazil a domníval se, že asi majitel myslí otazníky, které oddělují parametry v url. Napsal jsem tedy email, že odstranění nepovažuji za uplně vhodné, protože s ním nepočítají JavaScriptové aplikace, které fungují i s url odkazy v obsahu webu a jednalo by se o nákladnější zásah.

Ze SEO pohledu k tomu mám také spíše skeptický postoj, protože nevidím v odstranění otazníků na tak velkém webu a při potřebných nákladech za efektivní. Za zmíňku stojí určitě i to, že se v delších url ztrácí jejich význam díky počtu znaků a síle, kterou pak jeden znak v rámci celé url má. V každém případě jsou otazníky běžnou součástí url stejně jako parametry a proto jim nelze dávat zásadní důležitost, jak někteří činí a měl by se zaměřit spíše na doplnění obsahu, kterého je tam málo a SEO nebude mít požadovaný efekt.

Na to mi příšla jasná odpověď "Odstraňte ty vykřičníky z url adres vám říkám!" a majitel nezapomněl vykřičníky v emailu zmínit jestě šest krát. Mé úvahy o jeho rozhořčení z mých připomínek byly různorodé a hledal jsem důvody, zda jsem v něčem neulít. Otazníky bych odstranil relativně rychle, JavaScript se dá také upravit, ale nedalo mi trochu zapátrat po tom, zda to má opravdu smysl.

Jak to tedy je s otazníky v url adresách?

Sledováním url adres, které navštěvují vyhledávače jsem dospěl k závěru, že otazníky ponechám, protože je to nepodstatné. Přesvědčilo mne o tom sledování robotů Google a Seznamu, jaké adresy stahují z webů. K mému překvapení je opravdu rozdíl v url adresách, na které chodí vyhledávače. Seznam je poctivý a navštěvuje adresy tak, jak je máte v obsahu stránek, nebo jak je kopírují uživatelé po internetu, což je většinou totožné (to znamená včetně otazníků na konci url adres, za kterými nejsou parametry), naopak Google adresy, které najde, ořezává o otazníky bez dalších parametrů. Pokud má url nějaký parametr, jsou samozřejmě otazníky zachovány.

Pro potvrzení či vyvrácení informací  jsem jestě vyzkoušel přesměrovat jednu dobře hodnocenou stránku s pěknou url na adresu s otazníkem a dokonce parametrem v url. No a nestalo se v podstatě nic, mimo běžných poklesů a nárůstů návštěvnosti v rámci sezóny. Vyhledávače si jen vymění url za novou (redirect 301) a fungujete, takže opravdu je odstranění otazníků z url tak důležité, jak někteří tvrdí, když ani parametr nesnížil hodnocení?

Otazníky v url klidně nechte, pokud to není to poslední, co můžete udělat

U otazníků v url to vidím tak, že pokud nemáte už žádnou jinou možnost být lepší než konkurence a nebude to moc pracné, tak je teda odstraňte, možná se tak dostaněte výše. Jsem ale přesvědčen, že otazníky jakožto regulérní prvek url nemusí být odstraňovány. Je jistě efektivnější investovat energii do doplnění relevantního obsahu, než odstraňování otazníků z url.


Kam dál?