Plánování a tvorba internetového projektu, marketing a konkurenční výhody

Nejspíše se shodnem na tvrzení, že internetové projekty, ať se již jedná o malý web, nebo o rozsáhlý webový portál, je třeba dobře naplánovat. Každý si však pod tímto tvrzením představí naprosto odlišné věci a případné výsledky se budou diametrálně lišit. V následujícím článku se pokusím rozebrat plánování internetových projektů, jejich obsahu, marketingu a samozřejmě konkurenční informační výhody.

Mnoho firem či jednotlivců přistupuje k internetu jako k sekání záhonu a vůbec neřeší, co je třeba. Prostě vytvoří nějakou webovou prezentaci, nejlépe za co nejmenších finančních i časových nákladů a pustí ji bez ostychu do internetu. A ouha, ono se nic neděje. Žádná návštěvnost, žádní čtenáři, ani žádné objednávky či obchod.

Kvalitní příprava je základ internetového projektu

Máte myšlenku na internetový projekt? Nevrhejte se do něj po hlavě, ale vše dobře rozmyslete a neváhejte do toho investovat čas, protože se vám to vyplatí. Pokud nejste odborníkem na tvorbu webových prezentací, nechte si někde poradit, nicméně dávejte také pozor na to, od koho si necháváte radit.

Je dobré se zamyslet a zodpovědět si následující otázky:

  • Čeho chcete dosáhnout, jaké jsou cíle projektu a má to smysl?
  • Jakou máte konkurenci, jak je silná, dokážete být lepší, máte konkurenční výhody?
  • Kolik času či financí jste schopni do projektu investovat a bude to stačit?

Cíle projektu jsou v dnešní době většinou naprosto jednoduché - chcete prodávat produkty, nebo poskytovat služby, za které dostanete peníze, můžete žít a rozvíjet se. Cílem projektu ale může být například i povědomí o vaší práci, značce, nebo jen podpora klientů, které máte, protože tím dostáváte do ruky trumf oproti konkurenci, které se například o své zákazníky nestará a tím je ztrácí. Je známo, že nový zákazník vás stojí mnohonásobně více než udržení a rozvoj obchodu se stávajícím zákazníkem. Je tedy dobré vědět, co od projektu očekáváte. Tyto informace do značné míry formují nově vytvářený projekt, jeho vzhled i funkcionalitu.

Analyzujte konkurenci, konkurenční projekty

Pokud máte stanovený cíl projektu a víte, co od něj očekáváte, udělejte si analýzu konkurence, zda vůbec máte šanci v daném segmentu uspět. Mnoho lidí má totiž nerealizovatelné megalomanské představy, protože videli konkurenci a tak to chtějí také mít. Jen si většinou neuvědomují, kolik prostředků do toho za dobu existence konkurence investovala. Vyjde-li vám konkurenční analýza dobře, můžete uvažovat o dalším kroku přípravy projektu.

Jaké máte konkurenční výhody?

Díky předcházejícímu bodu, analýze konkurenčních projektů, si můžete jasně definovat, jaké máte konkurenční výhody či naopak, v čem jste o něco slabší než konkurence. Jako konkurenční výhodu lze považovat třeba již zmiňovanou zákaznickou sekci, nebo služby navíc, které můžete nabídnout aniž by vás to zatížilo. U eshopu to mohou být i drobnosti jako doprava zdarma, benefit program a výhody z něj (například slevy při opětovném nákupu, množstevní slevy či jiné).

Vzhledem k tomu, že se jedná o internetový projekt, můžete nabídnout především virtuální klientské výhody, které vás v podstatě nestojí ani korunu, případně nějaké drobné. Jednou z takovýchto výhod je historie objednávek, plateb či faktur, včetně zmíněného benefit programu a sbírání virtuálních bodů s návazným slosováním o některé ceny, které samozřejmě dostanete jako bonus od dodavatele, takže vás nestojí nic a zákazník má pocit, že dostává něco navíc.

Vytvoření webové prezentace projektu přenechte opravdovým odborníkům

V tomto bodu, kdy jsou definované cíle projektu, je vytvořena analýza konkurenčních projektů a znáte konkurenční výhody, je třeba se zamyslet nad samotným vytvořením internetového projektu tak, aby splnil všechna vaše očekávání a nezapadl do davu, kde ho nikdo nenajde.

Kvalitní technické provedení a možnost úprav projektu dle aktuálních požadavků

Možná někdo bude připomínkovat, že zde povyšuji technické provedení nad vzhled (design). A přiznám se, činím tak záměrně, protože pokud nebudete mít kvalitní technické provedení, je vám design na nic. Nikdo ho totiž neuvidí, protože se například projekt nezobrazí korektně, nebo dokonce vůbec (fatální technické chyby), nebo při lehčích technických chybách jej nebudete moci protlačit na přední místa ve vyhledávačích a budete muset investovat opravdu velké finanční prostředky do reklamy a marketingu, abyste na svůj projekt dostali návštěvníky. To se samozřejmě velice prodraží a výsledek stejně není jistý, protože se vám například webový projekt bude pomalu načítat (špatné technické provedení) a návštěvníci se naštvou a odejdou (zavřít stránku je snadné).

Originální obsah a dostatek relevantních informací

Již víte díky analýze, co nabízí konkurence a jaké máte konkurenční výhody. Díky tomu můžete relativně snadno vytvořit obsah projektu, který bude dobře zacílený na vaši cílovou skupinu. Ať se již jedná o relevantní informační texty, pěkné profesionální fotografie, nebo dokonce korporátní či produktůvé video, vše má svou hodnotu a pomůže vám to překonat konkurenci, která může být v některé z uvedených věcí slabší. Z mé zkušenosti je nejvhodnější kombinace všeho uvedeného. Od obsahu se také dále odvíjí následná možnost propagace a zviditelnění vašeho internetového projektu.

Textový obsah je nejjednoduší a je možné ho libovolně sdílet, odkazovat na něj, ale také z něj (to je důležité). Díky jeho jednoduchému vytvoření a úpravám bude těžší jej zviditelnit - konkurence má v podstatě stejné možnosti, finanční náklady jsou akceptovatelné a tak vás konkurence za nějaký čas dožene.

Kvalitní fotografie v obsahu webu jsou báječným lákadlem pro oko a jak jistě víte, vypovídací hodnota obrázků či fotografií je mnohem větší, než u textu (v návaznosti na čas, který nad ním strávíte). Většina uživatelů internetu jsou běžní lidé a v dnešním uspěchaném světě nejsou ochotni trávit mnoho času čtením, proto fotografie určitě doporučuji. Je pravdou, že profesionální fotograf či fotografka jsou o něco dražší než copywriter, ale vyplatí se do nich investovat.

Korporátní nebo produktové video uvádím jako poslední, protože je nejvíce nákladné a člověk se musí odkázat na opravdové odborníky, kteří mu jej vytvoří. Nemá smysl (stejně jako u fotografií) tzv. "bastlit" video svépomocí, protože vám může i uškodit, pokud nebude dostatečně profesionální - mnohdy odradí zákazníky od nákupu.

Na druhou stranu díky finanční nákladnosti firemního či produktového videa není tak hojně využívané a můžete tak získat výhodu vůči konkurenci, a to dost podstatnou. Určite doporučuji investovat alespoň do firemního videa, které přiblíží vaši firmu zákazníkům mnohem lépe než prostý text, nebo fotografický materiál. Video je totiž mnohem osobnější.

Rozvoj a správa projektu - neusněte na vavřínech

Shrnuli jsme si základní body k tomu, jak se připravit a vytvořit kvalitní projekt, který bude mít potenciál uspět nad konkurencí. Tím to ale nekončí, ba naopak vše začíná. Pokud jste provedli všechny předcházející body a projekt pracně vytvořili a naplnili kvalitním obsahem, začíná boj o návštěvníky - zákazníky.

Stejně jako vy, i vaše konkurence časem udělá analýzu konkurenčních projektů a bude se vás snažit dohnat, nebo v tom horším případě udržet si před vámi náskok. Je třeba projekt dále rozvíjet, reagovat na různé podněty a změny, ať se jedná o úpravy služeb, produktů, cenové politiky nebo informací, které jsou vázané na právní normy dané lokality.

Dbejte proto především na variabilitu a flexibilitu technického řešení, na kterém projekt provozujete, abyste byli schopni pružně reagovat na různé podněty. Jistě se vyplatí postavit webový projekt na CMS systému (tj. systém pro správu obsahu) a je jistě dobré využít i CRM systému (zjednodušeně systém pro správu klientských informací - objednávek, komunikace s klienty, reklamací aj.). Investici do technického řešení nepodceňujte, protože vás může v budoucnosti omezit natolik, že nebudete schopni za nízkých nákladů reagovat a projekt se poté dosti prodraží, někdy i tak, že není rentabilní.

Potřebujete návštěvnost, bez ní to děláte jen pro sebe

Vytvořený internetový projekt je bez návštěvníků jako ryba bez vody. Vždyť návštěvníci jsou ti, pro koho to vše děláte a bez nich vám ani obchod neporoste. Je mnoho způsobů, jak na váš projekt dostat návštěvníky a tím naplnit jeho smysl. Možností máte hned několik a jsou závislé na mnoha faktorech.

V případě, že je projekt postaven na CMS řešení, které není technicky vyspělé, nemáte jinou možnost než investovat finanční prostředky do klasického marketingu a reklamy. Pokud jste zvolili dobré technické řešení, můžete snížit náklady na nového návštěvníka optimalizací pro vyhledávače (SEO). Je to trochu magie, ale zatím asi nejlevnější možné řešení, jak zajistit u webového projektu návštěvnost, a to dokonce nekolikanásobě levněji, než při běžných marketingových taktikách (PPC, bannerová reklama, tištěná reklama atd.).

Chtěl bych ale nakonec upozornit, abyste si dali pozor na různé firmy, které dělají SEO, protože 80% z nich jsou nehorázní lháři a nezajistí vám to, co slíbí. Pokud se jedná o kvalitní firmu provádějící SEO, nebudou vám slibovat první místo ve všech vyhledávačích, ale navýšení návštěvnosti na základě provedených optimalizací, a to v řádech desítek až stovek procent. Nejlépe se domluvte tak, že budete platit měsíční částku + například za určité navýšení návštěvnosti oproti vaší běžné.

Čím více vám dovedou návštěv, tím více zaplatíte, ale také tím více vyděláte. Náklady úměrné efektivite.


Kam dál?